Trends & ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in 2023

door | 25-01-2023

trends & ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in 2023

Er spelen veel trends & ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. En ook in 2023 zijn deze weer volop in beweging. In dit blogartikel lees jij de nieuwste trends & ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die voor jou als werkgever belangrijk zijn om te weten. Lees dus snel verder en kom erachter waar jij dit jaar rekening mee moet houden.

 

gen z betreedt de arbeidsmarkt

De generatie Z betreedt de arbeidsmarkt. Dit is de generatie die geboren is tussen 1995 en 2010. Net zoals voorgaande generaties als de millennials, generatie X en de babyboomers, hebben ook jongeren uit generatie Z hun eigen kenmerken.

Maak kennis met Gen Z, ze zijn:

  • Enthousiast
  • Energiek
  • Eigenzinnig en willen alles uit het leven halen

Met deze tip bind je Gen Z aan jouw bedrijf:
Het grote verschil waarin deze jonge generatie zich kenmerkt is dat ze op zoek zijn naar ruimte voor zelfontplooiing, biedt ze de mogelijkheid om ervaring op te doen en hun kwaliteiten te ontwikkelen. Ook zijn ze op zoek naar stabiliteit, dus als opdrachtgever is het belangrijk dat jij ze zekerheid in bijvoorbeeld de vorm van een vaste baan kan bieden.

 

parttime werken wordt de norm

Parttime werken wordt de norm. Generatie Z, maar ook millennials (mensen geboren tussen 1980 en 1995) worden zich steeds bewuster van het leven en hechten daardoor meer waarde aan vrije tijd en minder waarde aan status en het maken van carrière. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat het aantal parttimers in de afgelopen 5 jaar met ruim 10% is toegenomen. Eind 2022 waren er namelijk bijna 4,6 miljoen parttimers, terwijl dit er eind 2017 nog maar 4,1 miljoen waren.

Dit kun jij als opdrachtgever betekenen:
De vraag naar parttime werk wordt groter. Dus als jij de juiste mensen wil binden aan je bedrijf én blijven groeien, dan is het belangrijk dat je openstaat voor parttime werken. Wij hebben inmiddels tal van opdrachtgevers geholpen aan parttime krachten. Vind je het lastig of weet je niet zo goed hoe je dit in moet vullen? Bel ons even (0573-256 380). of kom langs. We zijn er om jou hierbij te helpen.

 

Steeds meer behoefte aan flexibel werken

De behoefte aan flexibel werken is groot. Tijdens de coronapandemie werd thuiswerken een noodzaak, maar ook nu iedereen wel weer naar kantoor kan blijft de behoefte om thuis te werken bij veel mensen groot. En ook willen mensen graag flexibel om kunnen gaan met hun werktijden en deze niet laten opleggen door hun werkgever.

Het grote voordeel van thuiswerken of flexibele werktijden:

  • Door jouw werknemers de ruimte te geven om werktijden flexibel in te delen of thuis te laten werken verbetert de privé-werkbalans. Dit heeft indirect een positief effect op jouw bedrijf. Werknemers zijn gelukkiger en gezonder.

Dit kun jij als werkgever voor jouw werknemers betekenen:

  • Maak thuiswerken mogelijk. Zorg voor goede ICT-middelen en een goede online infrastructuur, zodat het mogelijk wordt om thuis of vanaf een andere locatie te werken.

 

krappe arbeidsmarkt

We hebben afgelopen jaar allemaal gemerkt dat de vraag naar personeel groot is. Uit het werkgeversonderzoek van het UWV blijkt dat ruim de helft van de werkgevers een hoge werkdruk ervaart door de krappe arbeidsmarkt. Ook geeft twee derde van de werkgevers aan moeite te hebben met het vervullen van hun vacatures.

Zo ga je om met de krapte op de arbeidsmarkt:

  • Denk goed na over wat jij jouw werknemers kan bieden. Welke mogelijkheden biedt jouw bedrijf bijvoorbeeld op het gebied van doorgroeien en zelfontwikkeling? En zijn er mogelijkheden om flexibel te werken om het ouders met jonge kinderen makkelijker te maken? En misschien kun je wel werken met flexibele arbeidskrachten, zoals uitzendkrachten of freelancers.
  • Volg de trend en ga in 2023 ook werken met studenten. Studenten zijn vaak erg welwillend om te werken en zijn op zoek naar banen waarin zij de kennis uit hun studie kunnen toepassen en veel ervaringen kunnen opdoen. Ook wij als Flexmakers kunnen uit eigen ervaring zeggen dat werken met studenten erg goed bevalt. We zien het werken met studenten als een waardevolle toevoeging aan ons team.
  • Neem het wervingsproces onder de loep. Vind je dat lastig of lukt het niet om de juiste mensen aan te trekken? Dan zijn wij er om jou te helpen.

 

maak gebruik van het stap-budget

Jouw werknemers willen zich blijven ontwikkelen, maak daarom slim gebruik van het STAP-budget. Het STAP-budget is een subsidie die kan worden aangevraagd voor het volgen van een opleiding of cursus. Dit is dus een goede manier om jouw werknemers te helpen bij hun zelfontplooiing en doorgroeimogelijkheden te bieden. Het STAP-budget subsidieert een bedrag van €1.000, maximaal één keer per jaar per medewerker.

Check hier of jouw medewerkers in aanmerking komen voor het STAP-budget:

  • Medewerkers zijn minimaal 18 jaar oud en ontvangen geen AOW.
  • De gekozen opleiding of training moet in het STAP scholingsregister staan.
    Benieuwd of dat zo is? Controleer het hier.
  • Elke twee maanden start er een nieuwe aanmeldperiode. Het eerstvolgende moment is dinsdag 28 februari. Het STAP-budget kan worden aangevraagd bij het UWV.

 

gepensioneerden weer aan het werk

Dat gepensioneerden weer aan het werk gaan, is ook een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. De gepensioneerden hebben veel werkervaring en willen nog graag onder de mensen zijn en actief bezig zijn. En daarmee zijn ze voor veel bedrijven gewilde arbeidskrachten.

De gepensioneerden willen niet altijd meer fulltime aan de slag, maar ze hoeven ook niet hele dagen thuis te zijn. Dan is vaak één of enkele dagen in de week werken een perfecte uitkomst. Afhankelijk van de persoon, kan dit bijvoorbeeld op kantoor, in de productie of als chauffeur. Wij hebben op dit moment  gepensioneerde uitzendkrachten bij verschillende bedrijven aan het werk.

Dit is een win-winsituatie: als werkgever kun jij jouw personeelstekort opvangen en een gepensioneerde krijgt een financiële aanvulling op de AOW.  Benieuwd of dit ook interessant voor jou kan zijn? We kijken graag met je mee. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

 

verandering in de cao voor uitzendkrachten

De laatste ontwikkeling in 2023 is de uitbreiding van de inlenersbeloning voor uitzendkrachten. Daarover vertelden we al meer in deze blog. En dit is niet alleen voor uitzendkrachten positief, maar ook voor jou als werkgever.

Dit zijn de voordelen van de uitbreiding van de inlenersbeloning voor jou als werkgever:

  • De uitbreiding van de inlenersbeloning zorgt ervoor dat een uitzendkracht hetzelfde salaris krijgt als een werknemer in vaste dienst die dezelfde werkzaamheden uitvoert. Op die manier worden de verschillen tussen vaste werknemers en uitzendkrachten kleiner, maar behoud je als werkgever de voordelen zoals je die gewend bent bij het werken met uitzendkrachten.
  • Je hebt zelf weinig omkijken naar de werving van gekwalificeerd personeel en hebt minder administratie. Daarnaast kan een uitzendperiode ook wel gezien worden als een verlengde proeftijd en draag je minder risico in geval van ziekte.
  • Je hebt veel flexibiliteit. Mochten de werkzaamheden plotseling stagneren of juist flink toenemen, kun je daar met uitzendkrachten snel op inspelen.

 

Vragen over de trends en ontwikkelingen?

Jij weet nu alles over de belangrijkste trends en ontwikkelingen in 2023 op de arbeidsmarkt. Heeft dit tot vragen geleid? Of ben jij op zoek naar nieuwe werknemers en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Wij staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op via 0573-256380 of stuur een mail naar info@flexmakers.nl , dan maken we er samen een succesvol jaar van.

Mayke Kettelerij

Ik zet graag mensen in beweging met mijn blogs

0573 – 256 380
mayke@flexmakers.nl